2017009. Música física. Proposta oberta de taller per @instroniks

instroniksArran d’un taller on en @MarcSibila fa a la jornada TAC_art de Lleida on sembla dirigir una orquestra d’ampolles de vidre sonores, mantinc una conversa sobre com combinar la música amb altres disciplines com ara la física dels instruments, una mica d’emprenedoria, les arts plàstiques, la història, el medi ambient, una mica de servei comunitari… 

Abans de res un aclariment que em fa en Marc per rescabalar allò que pertany als creadors d’idees i projectes. L’orquestra d’ampolles tocant el “Don’t worry be happy” que podeu veure al vídeo emergeix d’un taller del programa Erasmus+ en què participa l’escola @EDN_Navas i que està inspirada en una proposta d’en @Joanescoda.

Jo imagino una sèrie de tallers per escoles amb la sempre necessària i oportuna col·laboració de l’entorn proper, ja sigui una escola de música, una llar d’avis, un centre cívic on treballen les arts plàstiques o un taller de músics del casal de joves local. La idea és que la música sempre va pel seu compte, fins i tot -encara no sé per què la música sí i la plàstica no- té un especialista a les escoles.

Bé, així a bote pronto el que imagino són d’entrada cinc o sis tallers de dues hores que donen per un trimestre desdoblant un grup de 24 de primària en dos de 12, i si és a secundària 3 de 10 que poden fer diferents instruments o tasques. Sempre amb l’acompanyament del mestre o la mestre de l’escola responsable del grup, que la idea no és substituir sinó empoderar a l’especialista en educació:

  • Dia 1: la veu, i els instruments: les cordes vocals (aquí hi ha un desconeixement total, d’adults i de nens); com i per què vibren, què és la freqüència, per què sona un globus quan surt l’aire i com canvia, què és la ressonància, els modes (depenent de l’edat), les flautes, els tambors, el piano, la guitarra, els instruments de corda fregada… tot un món per explorar i jugar, improvisant músiques a partir de ritmes i tres notes bàsiques.
  • Dia 2: fabriquem instruments clàssics 1a part. Les ampolles d’aigua, o l’ampollòfon, provant d’esbrinar quina quantitat d’aigua o quina alçada necessitem per aconseguir una nota o una altra, o si més no la relació entre alçades. Això lligat a un petit projecte de sostenibilitat amb enquesta sobre recollida de vidre a les cases (encara hi ha famílies que no reciclen el vidre, sí) i ampolles de cava.
  • Dia 3: fabriquem instruments clàssics 2a part, per exemple treballant la història universal i el fang, dissenyant instruments precolombins, implicant professorat de medi i de plàstica. Ja tenim com a mínim dos instruments. Aquí pot entrar per exemple la llar d’avis i treballar la motricitat fina (petits i avis la necessiten).
  • Dia 4: la música electrònica, aquesta part la deixo pel Marc. En tot cas parlarem d’electrònica, de makey makey per jugar, de reciclatge, de freqüència, resistències, arduinos… no us perdeu el vídeo de l’estenedor musical, tot plegat dóna molt joc, cal veure si primària entra o millor ja secundària. Pot ser un projecte comú entre una escola de primària i un institut. I ja posats podríem fer un Theremin, però això ja seria un projecte sencer ell sol.
  • Dia 5 i 6: preparem el concert; assaigs, publicitat, gravació, entrades, fer la web i l’app del concert i pel post, dissenyar, estampar i vendre les samarretes (gràcies Marc), reserva del local, comptabilitat de tot plegat, i molt millor si el fem a la llar d’avis si han participat. I és que l’emprenedoria ha de tenir un sentit pràctic, no hi ha res més avorrit que treballar iniciatives imaginàries.
  • Dia 7. El gran concert.

Apa, Marc, espero que us hagi agradat i obert a debatre el que faci falta per fer realitat. Si hi ha escoles interessades pel proper curs contacteu fent un comentari i posem fil a l’agulla.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s