2017004. Recepta per cuinar-se un descobriment a l’aula

IMG-20170317-WA0005Explicar la diferència entre circuit en sèrie i paral·lel és fàcil sobre el paper, però és probable que a la teva edat, lectora o lector, ja no ho recordis. La nena de 9 anys que avui ha descobert la diferència “aprenent fent” segur que durant molts anys ho recordarà perquè l’emoció ha fixat el circuit neuronal . Us passo la recepta que a mi m’ha funcionat per si ho voleu provar.

Pas 1. Publicar taller “Repararem els llums de nadal” a la cartellera de primària. S’apunten un nens i cinc nenes.

Pas 2. L’alumnat abans del taller demana a les famílies llums de nadal que no funcionin (implicació de les famílies i reutilització), com més llumetes millor, i si no són de LED encara millor. Per si un cas en tenim de propis.

Pas 3. Entrem al laboratori (aprenem bones pràctiques de laboratori), els endollem i comprovem que efectivament no funcionen i els comencem a desmuntar. Desmuntem l’endoll (aprenem què és un endoll i què es pot fer i què no amb ell).

Pas 4. Observem que si bé la tirallonga de llums no funciona, tallant algun cable (observem el coure) i connectant només una bombeta a a la pila (aprenem què és una pila) i apareix una llum blava preciosa. Ens comencem a emocionar. Decidim tallar-los tots (aprenem a pelar cables) i separem els llums fosos dels bons.

Pas 5. Comencem a reconnectar-los amb cinta aïllant (aprenem a fer servir la cinta aïllant i el concepte d’aïllament).  Un grup de nenes fan una tirallonga de 10 llums. Una altra nena el fa de 3 llums.

Pas 6. Connectem el de 10 llums a la pila de 9V (aprenem que les magnituds tenen unitats) i fa molt poca llum. El connectem a un generador de tensió (això no ho aprenem, ens quedem amb que és una pila gran) i fa més llum, però a 30V encara estem lluny de la llum que faria una bombeta sola.

Pas 7. Connectem “en paral·lel” (això només ho sap l’acompanyant) la tirallonga de 3 llums. Totes les noies diuen “ohhh, què bonic, llums de Nadal!!!”. I una mira fixament les bombetes, pensa una mica, i sense por a equivocar-se o fer el ridícul diu:

Com és que hem connectat més bombetes i la tirallonga de 3 fa molta més llum que la de 10? No era que com més bombetes menys llum?

Noia, acabes de descobrir per tota la vida la diferència entre circuit en sèrie i en paral·lel. Enhorabona.

Aquest és un dels moments de joia en què penses que malgrat totes les dificultats val la pena haver optat ni que sigui per un temps per acompanyar nens i nenes en els seus descobriments.

 

 

 

 

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s